artikkelit
highend:
Hermuset: Martin Logan Montis -kaiutin
ja BalancedForce 212 -subwoofer
Julkaistu:
Hifimaailma 5/2014
Jos sitä sanaa on lupa enää käyttää.
Toisaalta ne eivät ole kaikkein tarkimmat ja
dynaamisimmat. Samassa tehtaassa
syntyvät mm. Hänen musiikinkuuntelunsa painottuu
vahvasti ns. Vuonna 2005 kanadalainen Paradigm hankki sen omistukseensa, ja valmistus
siirtyi Kanadan Mississaugaan. Paradigmin kaiuttimet ja Anthemin
vahvistimet, joten ei ihme, että Martin Loganin ja Paradigmin subbareista löytyy yhteisiä piirteitä.
Omakohtaista kokemusta on mm. Montikset ovat erittäin
kuunneltavat, nautinnolliset, jopa musikaaliset
kaiuttimet. Tämä tuo toistoon
yhtenäisyyttä. Kategorian
alle kokoamme jollakin tavalla erilaisia, eksoottisia tai
tavallista kapeampaa harrastajaryhmää kiinnostavia
laitteita ja tarvikkeita. Väliäkö sillä.
MARTIN Logan aloitti Kansasissa USAssa 1980-luvulla. Sequel- ja CLXmalleista. Kokeiltujen
laitteiden ei siis
tarvitse välttämättä olla kymmenien
tuhansien eurojen
hintaisia ja siten
useimpien saavuttamattomissa, joskin sellaisille alue
onkin omiaan.
60
Hermuset: Martin Logan Montis ja BalancedForce 212 -subbari
Teksti Matti Hermunen Kuvat Valmistaja
Kuuntelijalle
Ei siitä mihinkään pääse. Ydinosaamista ovat alusta lähtien olleet elektrostaattiset paneelikaiuttimet. Laitearviot perustuvat
vankkaan kokemukseen useiden vuosikymmenien ajalta.. Myös elokuvat ja niiden monikanavaäänentoisto ovat kiinnostuksen kohteita.
Nimikkopalstallaan hän testaa intohimonsa
kohteena olevia,
usein sangen hinnakkaita hifituotteita. highend
Highend on oma
alueensa Hifimaailmassa. Varsinkin CLX oli kova sana. Isokokoisen elektrostaattisen elementtinsä ansiosta paneelin ja dynaamisen basson jakotaajuus on voitu
pudottaa alakeskialueelle (340 Hz). klassisen musiikin puolelle. Basson toimintaa säätelee 24 bitin tarkkuudella toimiva signaaliprosessori, jonka ohjaamana 200-wattinen D-luokan
vahvistin saa pieneen koteloon pakatun basson
kuka
Matti
Hermunen on
helsinkiläinen pitkän linjan
hifiharrastaja. Lisää säteilevää pintaa on saatu tihentämällä kaarevan paneelin suojalevyjen rei'itystä.
Pääsuunnittelija Joe Vojtkon mukaan nimettyjä
suodin- ja signaalinprosessointiratkaisuja käytetään
sekä paneelin että basso-osan ohjauksessa. Martin Loganin kotisivulta löytyy ennakkotietoa uudesta Neolith
huippumallista. Tulisikohan se joskus Suomeen asti
kierrokselle?
Parasta sarjaa
Kuten esikuvansa Summit, Montis on hybridirakenteinen
Basso on luonteeltaan sellainen, että ihan pieneen huoneeseen kaiutinta ei kannata sovittaa. Virran ja merkkivalojen kytkentätavan valitsinten ohella kannessa on tason, ylipäästösuotimen toimintataajuuden (30?80 Hz), vaiheen (0?270 astetta) sekä vain matalimpaan bassoon vaikuttava 25 Hz
säätö.
Subbarin sijoittelussa ja huoneen resonanssien kartoittamista varten on hyödyllinen painike, jolla käynnistetään 120:sta 20 hertsiin kulkeva testisignaali. Kaksi
bassoelementtiä on suljetussa kotelossa selät vastakkain,
jolloin ne kumoavat toistensa tuottamat liike-energiat estäen koteloresonanssien syntyä. Kahdella muulla painikkeella otetaan käyttöön huonekorjaus ja mahdollinen
kaiutinkohtaisen alipäästösuotimen asetus.
Kokeilussa olleessa 212-mallissa on 2 x 850 W vahvistin, jolla subbarin luvataan pystyvän 18?120 Hz:n
toistoalueeseen.
Lievästi taaksepäin levenevä 212 on aika jötikkä;
mitat ovat vajaat 60 senttiä sivu, ja painoa on yli 63 kiloa. Varsinkin kun valitsee värimaailmaan sopivan pinnoitteen basso-osaan. Sähäkkä
diskantti on heleä ja kirkas mutta ei rasittava. Herätevirran pistokkeen lisäksi on kaksi harvinaisempaa liitäntää.
Mini usb -ottoon kytketään lisävarusteena saatava
edullinen Paradigmin basso-optimointiohjelma Perfect
Bass Kit (pbk). Jokainen triangelin lyönti soi pitkään ja
toisistaan erillisenä. highend
Subbarin elementit on sijoitettu selät
vastakkain, joten ne
vaimentavat toistensa liike-energiaa.
Erittäin asialliset
kaiutinliittimet sekä
basson tasonsäätö.
toiston ulottumaan 29 Hz asti. Basson tasoa voi säätää 10 dB:n rajoissa.
Kokoisekseen Montis näyttää varsin sirolta. Rca- ja xlr-ottoja on molemmille kanaville erikseen ja lfe-signaalille. Toisen usb-liitännän
kautta päivitetään subbarin ohjelmisto tai siitä ajetaan
subbariin kaiutinmalleille optimoidut alipäästösuotimet.
Käyttösäätimet ovat kätevästi kotelon päällä
savulasikannen alla. Näiden ohella on vielä kaiutinlinjatasoiset otot. Laulaja on parhaimmillaan konkreettisen käsin kosketeltava, kitara soi
aineettoman ilmavasti. Signaalin
voi pysäyttää haluamalleen kohdalle, joten ongelma-alueiden paikallistaminen on helppoa. Tyyppimerkinnän mukaisesti elementtien koot ovat 10 tai 12 tuumaa.
Liitännät ovat monipuoliset. Kokeilussa olleessa kaiuttimessa sattui olemaan saumattomasti kuuntelutilan lattiaan istuva sävy.
Järeä subbari
Martin Logan esitteli BalancedForce 210- ja -212-subbarit vajaa vuosi sitten. Lievästi taaksepäin kallistuva paneeli ja samaa muotokieltä
noudattava bassokotelo tekevät siitä tyylikkään. Basso ja diskantti ovat juuri sen verran koholla, että kaiuttimen sointitasapainoa voisi pitää kaupallisesti sävyttyneenä. Tavanomaisiin kaiuttimiin tottuneelta tämä voi aluksi vaatia pientä totuttelua.
Yleisesti ottaen ilmiö kuuluu vähemmän etä- kuin lähimikitetyillä levyillä. Akustinen musiikki soi kaiuttimesta täysin irrallaan. Toimintaperiaate on molemmissa
sama kuin valmistajan aikaisemmissa malleissa. Ei kaiutin
silti liian valikoiva ole: moni äänite soi niin mukavasti ja miellyttävästi, että yleispätevyydestäkin voi antaa pisteitä. Samaan järjestelmään ketjutetulle subbarille on annot. Yellon vaihekikkailut kuuluvat poikkeuksellisen selvästi. Loistavasti viimeistelty 212 on, ollakseen subbari,
varsin tyylikäs.
Mikael Nederströmin kommentit
Saa äänitteen eloon
PEHMEÄSÄVYINEN ja lämmin yleisbalanssi. Lisäksi läpinäkyvä paneeli helpottaa Montiksen istuttamista erilaisiin sisustuksiin. Jos massiivinen vääntö ja purevin draivi eivät ole yhtä tärkeitä kuin aito tilanvälityskyky, epäkaiutinmaisuus ja tarkka sävytoisto, tässä kaiuttimessa
on poikkeuksellisen paljon potentiaalia.
61. Ytimekkään sävykäs sointi ei ole niin nopea, massiivisen dynaaminen tai iskevä kuin parhaimmissa kuunnelluissa, mutta vastapainoksi äänessä on
läsnäoloa, irtonaisuutta ja mukavaa mikrodynamiikkaa, mikä saa monen äänitteen elämään.
Tila välittyy hienosti: jokainen soitin paikallistuu, muttei soi liian pistemäisesti. Muutenkin
kaiuttimen vahvuudet tulevat paremmin esiin Sibeliuksella kuin Metallicalla. Sanoista saa keskimääräistä paremmin selvää.
Keskelle miksattujen lauluäänien tai soittimien reipas resoluutio aiheuttaa ajoittain
jopa yliartikuloivaa sävyä, mikä johtunee kaiuttimen linjalähdemäisestä toimintaperiaatteesta. Pbk-kitin mukana tulee ohjelman lisäksi
mikrofoni, sille ständi sekä kaapeli
highend
Hermuset: Martin Logan Montis ja BalancedForce 212 -subbari
Käyttäjäystävällisesti sijoitetut säädöt. Samoin hyvin äänitetty orkesteri soi parhaimmillaan valloittavan taipuisasti ja elävästi. Piano
sekä puu- ja vaskipuhaltimet soivat luontevan sävyisinä ja äänessä on miellyttävää saumattomuutta.
50?70-lukujen jazz soi niin ikään hyvin.
Kun kyse on isommasta dynamiikasta, orkesterin
fortissimoista, rockin ryskeestä, vahvasti tehostetusta
sähköisestä musiikista ja elokuvien reippaammasta
menosta, Montiksen lihakset eivät aina riitä. Tältä osin ne ovat suorastaan
erinomaiset. Voimaa löytyy kaiuttimen muuhun suorituskykyyn nähden riittävästi. Maltillisilla äänenvoimakkuuksilla ne
tuovat varsinkin akustisten soittimien ja lauluäänten yksityiskohdat hienosti esiin ilman analyyttistä
kaivelua. Oli
kyse parista esiintyjästä tai koko sinfoniaorkesterista, ne piirtyivät selkeästi kaiutinten väliin. Se välittää tunnelmia ja tiloja vakuuttavasti.. Keskialueella saattaa olla jonkin verran vaimeutta; ei se ainakaan nenälle hypi. Kirkkaus oli kuuntelutilaan sopiva.
Paneelin voimakkaan suuntaavuuden ansiosta Montis
toiminee kohtuullisesti kaikuisissakin huoneissa.
Bassossakin on samaa taipumusta, eli se ei potki
eikä murise, vaan toistaa asiat rennon oloisesti. Genelec 1238A paljastaa kiusallisen
selvästi monen lempparilevyn äänelliset puutteet,
Montis auttaa kruisailemaan niiden ohi, yli ja ali.
Tämä voi olla monelle ratkaiseva tekijä.
Montikset toistavat tarkasti musiikin pienet dynamiikan vaihtelut. BalancedForce
212:ssa ne ovat
kotelon päällä savulasikannen suojassa.
62
Kuuntelijalle
Siinä missä esim. Ehkä
Montikset ovat omimmillaan juuri tällaisessa musiikissa.
Montiksen toisto on erinomaista, kun kyse pienestä
tai keskitason dynamiikasta; siis musiikin voimakkuuden vaihtelut eivät ole kovin dramaattisia, eikä esiintyjiä, tapahtumia tai meininkiä ole yli laitojen. Eli
vaikka Montis toistaa todella alas, pienen elementin ja
kotelon yhdistelmän hintana on dynamiikan rajallisuus.
Tilantekijä
Yksi Montiksen vahvuuksista on äänityksen kaikujen
ja esityksen muutosten tarkka kuvaus. Ylin alue on yksinkertaisesti korvalle helppo. Onneksi bassolle on tasonsäätö, koska
omassa huoneessani sitä tuppasi tulemaan 0-asetuksella turhan paljon.
Ehkä sähköbasson viimeisiä narinoita tai halonhakkuuefektejä metsästävät menevät subbarikauppaan. Eivät ne
mitenkään tukkoon mene, ne vain jättävät toistamatta
suurimmat nousut, repivimmät transientit ja äreimmät matalat.
Onko tämä ongelma vai ei, riippunee paljon siitä,
mikä musiikissa ja äänentoistossa on kuuntelijalle
tärkeää ja mihin hän on tottunut. Pienemmästä tai
muuten vaatimattomammasta kaiuttimesta Montisiin siirryttäessä se luultavasti kuulostaa sensaatiomaiselta eheydessään ja omanlaisessa tarkkuudessaan.
Ja dynamiikan rajoitukset eivät välttämättä pistä
korvaan, ellei ole päässyt kuuntelemaan samaa musiikkia isoon dynamiikkaan pystyvillä kaiuttimilla hyvässä
tilassa.
Montiksen yleisluonne kallistuu varsinkin keski- ja
yläalueella pehmeään tai paremminkin miellyttävään
päin. Se soi niin pirun miellyttävän
kauniin sävyisesti
Ilmiö riippui äänitteestä.
Joillain sitä ei ollut lainkaan, joillain korviin pistävästi.
Montis ei ole kovin tasainen toistaja. 0°, 90°, 180°, 270°
Sisääntulot.......................................Stereo ja lfe rca/xlr, kaiutintasoiset
liitännät, 12 V herätevirta
Ulostulot............................................Multi-lähtö useamman subbarin
ketjuttamiseen
63. kokonaisteho)
Sisääntuloimpedanssi ...............10 kohm rca, 15 kohm xlr,
20 kohm kaiutintulo
Vaiheenkääntö............................... Esimerkiksi Santanan ja John
Mclaughlin uljaan yhteislevyn A Love Divinen basson
sävyt ja vähän koko bassokin häipyi Saharaan. Tai Spiegel im Spiegelissä pianon ja viulun pelkistetyn autiuden. (musta kirsikkapuu)
Paino....................................................26,3 kg
Mitat (k x l x s)................................150,5 x 32,2 x 45,7 cm
Taajuusvaste....................................29?23 000 Hz ± 3dB
Herkkyys............................................91 dB (2,83 V/1 m)
Impedanssi......................................4 ohm, 0,52 ohm 20 kHz
Jakotaajuudet.................................340 Hz
Basso...................................................1 x 25,4 cm
Bassovahvistin...............................200 W
Basson säätö...................................±10 dB alle 100 Hz
Sisääntulot.......................................Tuplajohdotus
MartinLogan BalancedForce 212
Hinta....................................................4495 ?
Paino....................................................63,5kg
Mitat (k x l x s)................................57,4 x 57,4 x 58,2 cm
Taajuusalue......................................18Hz - 120 Hz ±3 dB
Tasonsäädöt....................................25Hz ±10 dB
Basso-elementti............................2 x 30,5 cm alumiinikartioiset
pitkäiskuiset elementit
Vahvistin............................................2 x 850 W
(3400 W max. 212 seurasi Montisia Beckin revittelyissä kuin hai laivaa. Välillä kiusallisen moni esiintyjä jää piiloon, välillä kaikki ovat tasapainoisesti mukana. Se myös paljasti, kuinka solistiosuudet on
äänitetty kovinkin erityyppisissä akustisissa tiloissa.
Kaiuttimet välittävät musiikin olemuksen hyvin.
Vaikkapa Arvo Pärtin Summan rinnakkain kulkevien
jousiryhmien erilaiset luonteet. Vaikka isomman musiikin tarvitsemaa laajempaa dynamiikkaa voi
hankkia hyvin sovitetun subbarin kanssa, viimeinen
potku jää pois.
Tästä huolimatta Montikset välittävät musiikista ja
esityksestä olennaisen. Säädöt oli helppo
saada kohdalleen, ja sain sen myös integroitumaan
niin hyvin Montisten kanssa, että jätin noutamatta
maahantuojan tarjoaman pbk-kitin. Ei musiikista nauttiminen siitä kohtuuttomasti kärsinyt,
mutta kun tiesi mitä jäi osin piiloon?
kuunneltavat ja niiden kanssa on helppo elää pitkään.
Vaikka oma makuni menee tällä hetkellä hieman eri
suuntaan, en voinut olla mieltymättä Montiseihin.
Kerran paneelimies, aina paneelimies.
Huolella harkittu muotoilu on ilo silmälle ja helpottaa Montiksen sovittamista muuhun elämään.
Vakuuttava.
BalancedForcen
kaksitoistatuumaiset elementit ovat
kotelon sivuseinissä.
info
Martin Logan Montis
Hinta..........................................................13 495 . Äreä subbari
BalancedForce 212 oli kova tapaus. Tai Pärtin
sellokonserton kaaosmaisen alun, puolen minuutin
mittaisen kakkososan sydäntä särkevän kauniit Bachmaiset sävyt tai kolmannen osan marssimaisen rynnistyksen, ennenkuin musiikin kääntyy jälleen bachmaiseksi loppufanfaariksi. Ne ovat erinomaisen
highend
Pepe Willbergin Saimaalla se avasi kaikuiset tilat
hienosti. Pbk:sta on runsaasti kokemusta Paradigmin SUB2 -subwooferin (ks.
Hifimaailma 2/2013) ja Anthemin prosessorin kanssa.
Pbk toimii hyvin ja tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet toiston viilaamiseen mieltymysten mukaiseksi.
Tuplat kaksitoistatuumaiset elementit reilussa kotelossa tuottivat voimakkuutta enemmän kuin luonto kesti. Selväksi tuli, että 212 olisi kyennyt paljon reippaampaan menoon kuin Montikset.
Välittävät olennaisen
Montikset ehkeivät ole himohifistin tarpeisiin riittävän neutraalit eivätkä ultra-analyyttiset. Sävyntoistoltaan 212 oli hyvä; oli kyse sähköisen basson tiukoista mutkista, akustisen soivuudesta tai orkesterin kontrabassojen ja sellojen soinnin tukemisesta. Jeff Beckin Live at Tony Scott's soi todella miellyttävästi. Tai kornetisti Olu Daran
instrumentaalirikkauden (In the World From Natchez
to New York).
Vaikka Montikset useimmiten levittivät esityksen
tasaisesti kaiuttimien väliin ja tekivät syvyyttä tarvittavan määrän, niillä on taipumusta kasata esiintyjiä
kaiutinvälin keskialueelle. Nopeutta sekä sävy- ja iskutarkkuutta riitti. Jan Guilloun urkuversiolla Mussorgskin Näyttelykuvien katakombeissa mentiin taas
pelottavan syvälle, ja Kievin suuri portti avautui
mahtavasti.
Kuten sanottu, yhteispeli Montisin kanssa oli lähes
saumatonta. (kokeilussa ollut viimeistely),
10 995